tirsdag 29. november 2011

Oppgave, språkutvikling


Barn suger til seg ord som de kanskje ikke klarer å uttale enda men de sparer det til senere, noen sier sitt første ord når de er 7 måneder, andre venter til de er 2 år. Det er helt forskjellig fra barn til barn.  Jeg er utplassert på barneskole og har 1 klasse.  Kjennetegnene som er knyttet til språk er å planlegge å snakke samtidig, utnytter ofte “her” og “nå” sånn att barna kan skjønne hva som er hva og når man skal bruke de forskjellige ordene i setningene selv.  Det skal helst ikke være en undervisning, altså uformell læring. Barn fra 4-6 år er i noe som heter systemstabiliseringsfasen. Barna skal aktivt kunne bruke språket med de andre barna og voksne.
Språklige ferdigheter er nødvendig for å kunne delta i leken og forstå reglene for samspill. Mål og tiltak for 1 trinn. De skal kunne rime selv, forstå hva en setning, et ord, en stavelse og en lyd er, kunne telle ord i en setning, kunne finne første og siste bokstav i ett ord.  For å få til det kan vi bruke mye rim og regler, vi kan skrive på tavla med store bokstaver, navne lapper med store bokstaver sånn at de skjønner hva som står og de kan lære av det. Daglig høytlesning, vi leser høyt i klasserommet når de spiser og spør litt under veis. 
De i første har aktiviteter som går under språkstimulering, de har noen rimebøker hvor det er bide av masse forskjellige ting også skal de sette strek mellom de to tingene som rimer. Da lærer de å rime og se hva i orde som rimer med det andre. De kan også lage sitt eget dikt senere nå som de kan riming. De synger også masse, de har en egen sang hvor de synger hele alfabedte. Det er en fin måte å lære bort ting som kan være litt vanskelig å pugge, det å synge er jo veldig morsomt så da får de jo lært en ny sang i tillegg som de lærer alfabetet.  På morgen har de en samlingsstund hvor de har noen pinner som de teller hver morgen når de kommer på skolen. Nå har de kommet til 76 dager på skolen, når de har telt ti pinner setter de de sammen sånn at de som skal telle dagen etter vet at de pinnene som er sammen er tiere. Og det er en smart måte å lære å telle på. De har også ett mål med dette, når de har kommet til 100 dager skal de ha en fest. Så da er det ekstra morsomt og teller. Når den personen som har telt alle pinne er ferdig skal han/hun skrive tallet opp på tavlen. Det de gjør er en fin måte å lære å telle på, da stimulerer de språket ved å telle, det er viktig for språket det å kunne telle.
Vi har navnelapper på pulter og skilt på døra hvor det står “dør” med store bokstaver og på tavla står det “tavle” osv..  De kan lese og noen ganger stopper de opp og leser høyt, det er med på å stimulere språkutviklingen fordi de lærer nye ord og kan bruke det selv i setninger. De har alfabetet over tavla i store bokstaver med masse forskjellige farger på sånn at de kan se og huske de, bokstaver har mye å si i forhold til språkstimuleringen. Bokstaver er jo det vi bruker når vi skal skrive å lære ord. Hvis ikke de får det til kan det bli vanskelig å snakke riktig og skrive ord. 

1 kommentar:

  1. Fint innlegg med masse nyttig informasjon!
    Dette liker vi! stå på! :D
    Klem Vilde :D

    SvarSlett